-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48419 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

بيشتر تأكيد آيات قرآني، بر نهاد فطرت آدمي است، يا تأكيد بر تعقّل؟ به عبارت ديگر، در خداجويي انسان در قرآنمجيد، چه قوّه ونهادي مورد خطاب است، فطرت يا عقل؟ استعمال افلا يعقلون و ريشههاي مشابه، بيشتر است يا آياتي كه بر فطرت خداطلبي، دلالت دارد؟

قرآن مجيد در آيات مختلفي، انسانها را به خداشناسي دعوت فرموده، از تمام وجود و ظرفيت انسان در اين راه استفاده كرده است، گاهي عقل انسان و گاهي دل و فطرتش را و گاهي عاطفه و احساس او را مخاطب قرار داده و از همة اين راهها استفاده نموده است. نكتهاي كه لازم است به آن توجه شود اين است كه هم سطح و ظرفيت مردم، متفاوت است و هم درجات خداشناسي مختلف; بر اين اساس، نميتوان گفت كدام راه، اهميّت بيشتري دارد.

اين نكته به شخص و سطح معرفت بستگي دارد; البته تكرار واژة عقل و تدبر و... در قرآن، از فطرت بيشتر است، امّا اهميّتش از فراواني آن، فهميده نميشود.(با استفاده از پيام قرآن، آيت اللّه مكارم شيرازي، ج 2، ص 30ـ40، دارالكتب الاسلامية.)

راه فطرت و دل يعني اين انسان به حسب ساختمان خاصّ روحي خود، متمايل و خواهان خداست. در انسان، خداجويي و خداخواهي و خداپرستي به صورت يك غريزه نهاده شده است، و به طور معمول، اهل عرفان از همين نقطه شروع ميكنند و آن را تقويت مينمايند; قلب را تصفيه و با مركب عشق به سوي خدا پرواز ميكند، امّا فلاسفه و متكلّماني از راه عقل و تفكر و استدلال و به سوي خدا حركت ميكنند، در صورت مقايسه نمودن اين دو بايد گفت: راه عقل دشوارتر است، امّا از يك نظر كاملترين است. هر يك از راهها، از يك نظر برتري دارد. راه دل، فطرت، از نظر شخصي، كاملترين راههاست; يعني براي هر فرد، بهتر و لذت بخشتر و مؤثرتر اين است كه از راه دل به خدا راه بيابد، ولي به هر حال شخصي است و نميتوان آن را به صورت يك علم قابل تعليم و تعلم براي عموم درآورد، بر خلاف راه عقل و فلسفه كه قابل تعليم و عمومي است.(مجموعه آثار، مرتضي مطهري، ج 6، ص 62ـ95، صدرا.)

در مجموع، قرآن از همه راهها استفاده كرده و هم عقل و هم فطرت انسانها را مورد خطاب قرار داده و هر راهي در موقع و موقفي از حركت از اهميّت خاصّي برخوردار است; با اين توجّه كه راه دل، شخصي و مطمئنتر و راه عقل، عمومي است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.